Bedre brød med surdeig.

søndag 16. januar 2011

Sprudlende rugsur.

Endelig er økologisk rugmel ankommet mitt kjøkken! Og spent gikk jeg til verks i går kveld, det forrige forsøket med ikke-økologisk rugmel gikk jo rett i vasken.
Steg 1.
1dl kokt lunkent vann ble blandet godt med 2dl siktet rug, det ble en ganske tykk deigmasse.
Blandingen fikk komme over i et glass, lokket ble lagt løst over, og det hele fikk stå natten over på et lunt sted.
I dag tidlig rørte jeg i blandingen.

Slik så det ut da jeg hentet glasset i kveld:


Her er det livlig!


Konsistensen har forandret seg fra en ganske fast klump til mousse-lignende masse.
Ja, jeg er fornøyd:)

Steg 2.
Halvparten i glasset ble kastet, resten ble godt blandet med 2dl vann og 2 dl siktet rugmel.
Nå skal det få stå lunt til i morgen kveld.

Her er rugmelet som fikk rugsuren til å bli sprudlende glad:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar