Bedre brød med surdeig.

søndag 9. januar 2011

Årets første surdeigsbrød.

I kjøleskapet står glasset med levain som jeg lagde før jul. Den har blitt matet noen ganger, og ser ut til å klare seg bra. Det bobler godt i glasset.
I går kveld fant jeg frem glasset, og tok 1 dl over i en bolle. Restene i glasset ble matet med 1 dl vann og 11/2 dl hvetemel. Etterpå ble glasset satt tilbake i kjøleskapet.
Surdeigen i bollen ble blandet godt med 2 dl vann og 31/2 dl hvetemel. Bollen fikk stå kjølig natten over.
Surdeigen hadde hevet seg godt gjennom natten. I morges fant jeg fram mikseren, og blandet surdeigen godt sammen med 4dl lunkent vann, 3ss agave sirup og 12dl hvetemel. Mikseren ble kjørt i 5min. før 3ts. salt ble tilsatt, deretter ble mikseren kjørt i 2min.
Så ble deigen satt til heving i en vid bolle som ble smurt i bunnen med rapsolje. Deigen fikk heve i 3 timer på en lun plass, og under veis ble deigen brettet som forklart her.


Økologisk Agave sirup fra Renée Voltaire.


Det som er så greit med brød bakt med surdeig, er at deigen ikke skal eltes med hendene.
Det er bare å snu bollen opp ned, dele deigen i to, brette over, og vips, så ser det sik ut.
Jeg ruller sammen håndkle og legger som støtte for at brødene ikke skal ese i vidden.
Så skal brødene igjen heves.


God varme i ovnen de første 10min., 275°C, deretter 200°C i 20min.







Nystekte, varme surdeigsbrød med smør = nydelig!

Om du tror det er strevsomt å lage brød med surdeig, tar du feil.
Det er fort gjort å røre sammen, og når deigen heves, kan du gjøre andre ting...
gå på jobb, trimme, gå på kafé med venner, lese en god bok, strikke, osv. osv...






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar