Bedre brød med surdeig.

tirsdag 28. desember 2010

1. trinn.

Aller først, her er bloggen til Pain de Martin hvor jeg har funnet oppskrifter og fremgangsmåte for å bake brød med surdeig. 
Stor takk til bloggens forfatter som så villig deler sine kunnskaper!

For å lage brød med surdeig må det først lages grunnsur. God hygiene er svært viktig, så hender og all redskap ble godt vasket.
På kvelden ble grunnsuren laget av økologisk hvetemel, jeg rørte godt sammen 100 g hvetemel og 100 g lunkent kokt vann. Den lille røren ble puttet i et lite glass med lokk. Lokket ble ikke skrudd igjen, la det bare løst oppå.
Glasset fikk stå i 24° C.
Før jeg reiste på jobb ristet jeg forsiktig glasset og da jeg kom hjem så det slik ut :


Dette ser da bra livlig ut!

Så ble råsuren matet. Det ble gjort på denne måten: Den del av innholdet i glasset ble kastet, jeg beholdt omtrent  halvparten og rørte godt inn 100 g vann og 100 g hvetemel. Det begynte å boble igjen og det luktet friskt og syrlig. 
1. trinn på veien til brødbaking med surdeig gikk bra.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar